Struve heräsi henkiin Tikkalan koulun retkipäivässä

Struveksi pukeutunut Anssi Karhima tutkii kompassia oppilaiden kanssa

Keskiviikkona 4.10.2017 Struven ketjun mittauspisteelle Oravivuoren huipulle johtavan luontopolun parkkipaikka täyttyi autoista ja iloisista tutkimusmatkailijoista, kun 71 Tikkalan koulun 1-6 luokkien oppilasta opettajineen sekä 34 Humanistisen ammattikorkeakoulun yhteisöpedagogiopiskelijaa valmistautui yhteiseen koko päivän retkeen Oravivuorelle.

Oppilaat suuntasivat kohti huippua noin kuuden oppilaan retkikunnissa, joihin he olivat hakeneet omien kiinnostuksen kohteidensa perusteella. Retkikuntien teemoja olivat: Matematiikka ja mittaus, kartta ja mittakaava, taide, luonto, retkeily sekä oppaaksi Oravivuorelle. Jokaisen tutkimusryhmän mukana retkellä kulki myös historiallinen yllätysvieras, tähtitieteilijä Friedrich Struveksi pukeutunut Humakin opiskelija, joka tarinoi matkan aikana 1800-luvun elämänmenosta ja kolmiomittausten suorittamisesta Oravivuorella. ”Opiskelijoiden mahtava heittäytyminen Struven rooliin teki onnistuneesta päivästä oppilaille vieläkin ikimuistoisemman oppimiskokemuksen”, toteaa Tikkalan koulun opettaja Tiina Jylhä.

Lähtötunnelmia Oravivuoren luontopolun parkkipaikalla

Tikkalan koulun opettajat ja Humakin opiskelijat valmistelivat retkeä yhdessä syyskuun alusta alkaen. Ennen retkeä oppilaat harjoittelivat opiskelijoiden kanssa vuorovaikutus- ja ryhmätyötaitoja erilaisten pelien, leikkien ja ryhmätehtävien avulla kahtena eri päivänä. Retkellä ryhmätyötaitoja opittiin ryhmäroolien kautta, jokaisella oli tehtävänsä: Vanhin oppilaista oli johtaja, muita tehtäviä olivat sovittelija, kriitikko, innostava mukaanvetäjä ja järjestelijä. Oppilaiden mukana ”sherpoina” kulkeneet Humakin opiskelijat antoivat oppilaille huipulla ja retken päätyttyä kehuja ja palautetta onnistuneesta ryhmätoiminnasta.

Tutkimusretkikunnan johtaja Brenda Oravivuoren näkötornin huipulla

Kaatosateesta huolimatta hymy oli aamulla herkässä sadetakkien huppujen alla, kun ryhmät suuntasivat yksi kerrallaan kohti huippua tehtäväkansioidensa kanssa. Taideryhmä teki matkalla värianalyysia, kalliomaalauksia ja luonnoksia maisemista. Luontoryhmät tutkivat eläimiä ja kasveja. Oppaaksi Oravivuorelle-ryhmä kuvasi näkötornin huipulta videopostikortteja ja matkalta maisemakuvia, joista työstetään retken jälkeen houkuttelevia Oravivuori-mainoksia. Matematiikkaryhmä arvioi reitin varrella matkoja, tutustui vanhoihin mittoihin sekä geometrisiin muotoihin. Huipulla kaikki nauttivat eväistä, ihailivat maisemia ja keittivät kuumat mehut Trangialla. Sadekin taukosi puolen päivän aikaan ja aurinko pilkahti harmaiden pilvien välistä.

Tikkalan koulu on osa Unesco-koulujen verkostoa ja toteuttaa säännöllisesti Unesco-kulttuuriperintöoppimista. Retken suunnittelu toteutettiin osana Maailmanperinnöstä voimaa paikallisiin palveluihin –hanketta, jonka tavoitteena on mm. hyödyntää Unescon maailmanperintökohteiden vetovoimaa paikallisessa yritystoiminnassa ja matkailussa, elävöittää ja tuotteistaa Keski-Suomen Unesco-kohteita sekä lisätä maailmanperintöön liittyvää yhteistyötä Korpilahden ja Petäjäveden välillä.

Struve (Anssi Karhima) oli elementissään iskiessään tarinaa näkötornin huipulla

Koulujen kanssa tehtävä yhteistyö on osa hankkeen toimintaa, lähdemme mielellämme ideoimaan Unesco-teemaisia oppimisprojekteja myös muiden alueen koulujen kanssa! Tulevan talven aikana hankkeessa on tarkoitus ryhtyä ideoimaan ja kehittämään digitaalisen oppimisen mahdollisuuksia maailmanperintökohteissa.

Tero Lämsä